9 vragen over jobcoaching
Leonore Hofstee is een van de acht jobcoaches bij WerkBedrijf. Zij en haar collega’s begeleiden medewerkers die vallen onder de Participatiewet, SW-medewerkers én werkgevers op de werkvloer. Jobcoaching is steeds vaker een onderdeel van de dienstverlening van WerkBedrijf. Vragen zoals hoe dat komt, wat jobcoaching inhoudt en wat de voordelen zijn beantwoordt Leonore uitgebreid.
1. Wat is jobcoaching?
“Jobcoaching is ondersteuning en begeleiding op de werkvloer. Niet alleen van medewerkers. Ik coach ook werkgevers hoe ze de begeleiding kunnen aanpakken. Dat doe ik op de werkplek zodat ik met eigen ogen zie wat het werk inhoudt, hoe iemand functioneert en wat eventuele belemmeringen zijn. Soms werk ik zelf mee, bijvoorbeeld tijdens de inwerkperiode of om nieuwe vaardigheden aan te leren. Daarnaast voer ik gesprekken met de medewerker. Dat gebeurt zowel een op een als in een driegesprek met de werkgever.”
2. Hoe ziet de begeleiding in de praktijk eruit?
“De begeleiding is altijd maatwerk. Samen met de consulent van WerkBedrijf en de medewerker zelf bespreek ik wat nodig is om goed en prettig te kunnen werken. Moet de medewerker bijvoorbeeld werknemersvaardigheden aanleren? Loopt de communicatie met de werkgever en collega’s soepel? Of zijn er werkzaamheden die een uitdaging vormen? We stellen doelen vast en gaan daarmee aan de slag. Hoe vaak ik kom verschilt. Meestal is dat de eerste maanden wekelijks. Als het goed gaat, kan de frequentie naar verloop van tijd omlaag.”
3. Wat levert jobcoaching op?
“Medewerkers die lekker aan het werk zijn voelen dat ze erbij horen en volwaardig onderdeel zijn van een team of bedrijf. Ik zie dat dit mensen zelfvertrouwen geeft. Het maakt ze zelfstandiger. Ze groeien in hun werk en daarbuiten. Voor de werkgever draagt jobcoaching bij aan een duurzame arbeidsrelatie met de medewerker. De dagelijkse leiding bij de werkgever heeft soms, met name in het begin, niet genoeg tijd voor de begeleiding. Dat neem ik dan over. En met onze expertise kunnen we de werkgever handvatten geven om op termijn de begeleiding zelf in te vullen.”
4. Hoe lang blijf je medewerkers begeleiden?
“Dat is afhankelijk van wat iemand nodig heeft. Meestal is het tussen de 6 maanden en 3 jaar. Het doel is dat mensen duurzaam aan het werk zijn, dat we de jobcoaching steeds verder afschalen en uiteindelijk kunnen beëindigen. Maar werkt iemand bijvoorbeeld met een indicatie beschut werk, dan is de begeleiding structureel.”
5. Wie kan bij jou terecht voor jobcoaching?
“Bij mensen die vanuit de dienstverlening bij WerkBedrijf aan het werk gaan, kunnen we een jobcoach inzetten. Dat kan ook bij een proefplaatsing zijn of een leerwerktraject. Natuurlijk heeft niet elke medewerker een jobcoach nodig, dat bekijken we vooraf. We zijn ook vaak betrokken als mensen een opleiding doen in samenwerking met WerkBedrijf.
6. Wordt jobcoaching vaak ingezet?
“Steeds vaker ja. Allereerst omdat jobcoaching echt leidt tot meer duurzame plaatsingen. En we zien dat de begeleidingsbehoefte bij mensen die via WerkBedrijf een werkplek zoeken groeit. Terwijl door personeelskrapte bij werkgevers de tijd om zelf te begeleiden juist afneemt. En de kennis en vaardigheden zijn niet altijd in huis. ”
7. Wat kost jobcoaching?
”Voor werkgevers is het inzetten van jobcoaching vanuit WerkBedrijf kosteloos.”
8. Wat vind je belangrijk in je werk?
“Ik vind het belangrijk dat ik niets invul voor medewerkers, dat ze zelf meedenken. Dit werkt motiverend merk ik. Natuurlijk geef ik sturing en coaching, maar het is hún traject. Dat moeten ze op hun eigen manier doen. Daarnaast zijn denken in mogelijkheden en openheid tussen alle partijen belangrijke waarden in mijn werk. Het is mooi om te zien dat kandidaten een groei doormaken. Een passende werkplek is daarvoor van essentieel belang.”
9. Wat maakt jouw werk leuk?
“Ik geniet van de diversiteit aan mensen en werkplekken waar ik kom. Geen dag is hetzelfde en er gebeuren onverwachte dingen. Daar houd ik van. Het mooie in mijn werk is medewerkers en werkgevers te laten groeien. Dit leidt tot duurzame werkplekken en banen. Ik wil een basis creëren waarop zij samen verder kunnen bouwen. Zo rondde ik onlangs een traject af met een medewerkster bij een gemeente. In eerdere banen wilde het maar niet lukken. Ze startte tweeënhalf jaar geleden in deze baan. Toen was ze onzeker en timide, bang om fouten te maken. Nu zie ik een zelfverzekerde dame die naar volle tevredenheid werkt en een volwaardig teamlid is geworden. Dat maakt me echt trots!”
Wilt u weten hoe jobcoaching door WerkBedrijf er in de praktijk uitziet? Bekijk het in dit filmpje.
Meer informatie over jobcoaching?
Neem contact op met Leonore Hofstee via l.hofstee@wbrn.nl.