Kansen voor statushouders in de kinderopvang
"Veel kinderopvangorganisaties kampen met een personeelstekort. Aan de andere kant begeleiden we bij WerkBedrijf statushouders die graag in de kinderopvang willen werken. Dat was eerder niet mogelijk vanwege de taaleisen en het ontbreken van de juiste diploma’s. Daar wilden we verandering in brengen”, vertellen Loubna Alsayed en Anouska van der Heijden van WerkBedrijf. In samenwerking met kinderopvangorganisaties en opleiders hebben ze een voorschakeltraject ontwikkeld. Daarmee worden statushouders voorbereid op de BBL-opleiding tot pedagogisch medewerker. Mandana doorliep dit voortraject succesvol, slaagde voor de taaltoets en is gestart met de BBL-opleiding. Ze combineert leren en werken bij Nido Kinderopvang (voorheen SOOS), waar ze eerder haar taalstage afrondde.
Theorie praktisch toepassen
Ilse de Bokx, directeur bij Nido: “Mandana werkte al bij ons als vrijwilliger in de tussenschoolse opvang. Daar viel ze op door haar energie en prettige omgang met de kinderen. Toen WerkBedrijf ons benaderde voor het voorschakeltraject waren we direct enthousiast. Personeel vinden is lastig, dus we wilden graag bijdragen aan dit initiatief. Het traject was goed opgezet, met taallessen en een trainingsprogramma. Daarin leerden deelnemers veel over werken in Nederland en werken in de kinderopvang. Tijdens haar taalstage bij ons kon Mandana alles wat ze geleerd had toepassen in de praktijk. En dat deed ze uitstekend! Ze behaalde de taaltoets en voldeed zo aan de criteria om de BBL-opleiding te gaan doen. Ik ben blij dat we haar deze kans kunnen bieden."
Nieuwe carrière in Nederland
Mandana (52): “12 jaar geleden kwam ik met mijn zoon naar Nederland. In Iran had ik een goede baan, maar echt gelukkig werd ik er niet van. De eerste jaren in Nederland was ik niet echt bezig met werk. Fysiek en mentaal ging het niet zo goed en de taal was lastig. Toen het wat beter ging, wilde ik graag aan het werk. Alleen had ik geen idee wat precies. Tijdens een project van WerkBedrijf ontdekte ik dat werken met kinderen goed bij me past. Dat ik dat nu kan doen maakt me heel gelukkig. De kinderen en het werk geven me veel energie.”
Van taalbarrière naar werken in de kinderopvang
“Het werk op de tussenschoolse opvang vond ik erg leuk, maar ik wilde ook graag mijn eigen geld verdienen. Daarvoor was een diploma nodig, maar mijn Nederlands was nog niet goed genoeg. Het voorschakeltraject heeft erg geholpen. De taallessen vond ik leuk. Ik durfde ook steeds meer in de praktijk te oefenen. Daar leerde ik veel van. De omgang met de kinderen hielp daarbij. Tijdens de trainingen leerde ik veel over werken in de kinderopvang. En over werken in Nederland. Want sommige dingen zijn hier anders dan ik in Iran gewend was. Het is fijn dat daaraan aandacht werd besteed.”
Maatschappelijk verantwoord en gelijkwaardig
Ilse: “Met 100 medewerkers en 200 vrijwilligers staat Nido midden in de maatschappij. Ik vind daarom dat we een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en moeten bijdragen aan de stad. Mooi dat we mensen voor wie dat minder vanzelfsprekend is de kans kunnen geven om aan het werk te gaan. Mandana is een geweldig voorbeeld hoe succesvol dat kan zijn. Ik ben blij dat we haar voor Nido hebben kunnen behouden. Natuurlijk blijven er uitdagingen; naast de taal zijn er culturele verschillen. In de training wordt daar gelukkig veel aandacht aan besteed, zoals bijvoorbeeld het anders omgaan met hiërarchie. Hier werken we heel gelijkwaardig samen. Al met al kijken we positief terug op het voorschakeltraject en blijven we openstaan voor dit soort initiatieven."
Kansen creëren in kinderopvang en daarbuiten
Anouska en Loubna: “Het verhaal van Mandana is precies wat we met het voorschakeltraject wilden bereiken: de stap naar werken in de kinderopvang verkleinen. We hebben zelf ook veel geleerd van het traject. En nemen die inzichten mee in toekomstige projecten, zowel in de kinderopvang als daarbuiten.”
Op de foto: Mandana (links) en Ilse (rechts)