Laat zien wie je bent: de elevator pitch
Een elevator pitch is een korte (de tijd dat je in een lift van beneden naar de bovenste verdieping van een hoog flatgebouw gaat) presentatie over jezelf. In ± 60 seconden vertel je over jezelf en waar je goed in bent. Zo kun je een goede indruk maken op je werkgever. Ben je benieuwd hoe je zo'n pitch kunt maken? Gebruik de volgende vier stappen.
1. Voorbereiding
Werkgevers willen meer horen dan “Ik wil graag voor je werken.” Bereid je dus goed voor! Ben je uitgenodigd voor een gesprek? Zoek vooraf op wat het bedrijf precies doet en bekijk hun website. Die informatie kun je gebruiken in je pitch. Wil je bijvoorbeeld solliciteren als buschauffeur? Vertel dan hoe leuk je het vindt om mensen naar de juiste plek te brengen.
Oefen je pitch thuis. Als je weet wat je wil zeggen, krijg je meer zelfvertrouwen. Presenteer je pitch ook eens voor vrienden of familie. Vraag of ze hun eerlijke mening willen geven. Daar leer je van!
2. Begin krachtig
Zorg dat je meteen een goede indruk maakt. Dat doe je door te beginnen met een krachtige uitspraak. Bijvoorbeeld: “Ik wordt graag uitgedaagd door logistieke vraagstukken. Alle orders op tijd de deur uit: dat is waar ik energie van krijg.” Zeg het met een glimlach en een rechte houding. Zo weet de werkgever dat je het meent!
3. Waar ben jij goed in?
Een werkgever wil weten waar jij goed in bent. Dat kan van alles zijn. Voorbeeld: “Collega’s vinden geldzaken vaak vervelend. Ik zorg dat de berekeningen kloppen en leg ook uit wat ik doe.” Dan weet de werkgever dat je graag anderen helpt en uitleg geeft.
4. De afsluiting
Benoem als laatste nog een keer je belangrijkste kwaliteiten. Bijvoorbeeld: “Dus, je weet me te vinden als je ICT-topper nodig hebt.” In gesprek met een werkgever kun je dit nog duidelijker maken: “Ik ga graag met jullie digitale omgeving aan de slag!”. Deze tips komen uit het WerkBedrijf-magazine Meer dan werk.