Waar ben ik goed in?
De zoektocht naar een leuke baan begint bij de vraag: wat voor werk wil ik? Die vraag beantwoorden wordt makkelijker als je weet waar je goed in bent. Maar hoe kom je daarachter?
1. Maak een mindmap!
Met een mindmap kun je erachter komen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Pak een vel papier en iets om mee te schrijven. Begin vervolgens met het woord ‘werk’ in het midden. Schrijf daar woorden omheen die met werk te maken hebben. Bijvoorbeeld dingen die jij goed kunt, werk dat je graag zou willen doen of bedrijven die je leuk vindt. Door het op deze manier op te schrijven, zie je vanzelf de belangrijkste eigenschappen van je ideale baan!
2. Vraag het aan je omgeving
De makkelijkste manier om nieuwe ideeën op te doen: vraag het je omgeving. Waar vinden zij dat je goed in bent? En wat goed bij jou past? Je vrienden en familie kennen jou het beste. Neem jij in je vriendengroep de leiding? Of zorg jij dat de plannen niet te wild worden? Beide eigenschappen hebben waarde voor werkgevers!
3. Werk moet vooral leuk zijn
Dit lijkt vrij simpel, maar wordt vaak vergeten. Werk moet leuk zijn, dus begin vooral met die vraag aan jezelf: wat vind ik leuk om te doen? Als je dit weet, vind je het ook makkelijker om met veel energie te solliciteren. Een werkgever heeft dan snel door dat jij de ideale kandidaat bent, want je hebt er zin in.